Zdrowie zaczyna się w jelitach
0

 

Stale rosnąca liczba osób cierpiących na nowotwory, schorzenia układu pokarmowego i wiele innych chorób cywilizacyjnych ma ścisły związek z siedzącym trybem życia, ciągłym stresem i generalnie z niską świadomością zdrowotną.

Co możemy robić i gdzie szukać skutecznego rozwiązania naszych problemów zdrowotnych?

W moim przekonaniu, w zależności od stanu i predyspozycji chorego, rodzaju choroby i jej zaawansowania lekarz powinien korzystać zarówno z osiągnięć medycyny konwencjonalnej, jak i doświadczenia medycyny naturalnej, terapii alternatywnych oraz leczenia psychosomatycznego.

Takie podejście sprawdza się doskonale w zapobieganiu chorób nowotworowych i w terapii różnych stadiów nowotworów, np. w leczeniu nowotworów prostaty, nerek, okrężnicy, guzów mózgu i mięsaków.

W opinii wielu specjalistów choroby maja swój początek w jelitach, dlatego od prawidłowego ich funkcjonowania zależy stan naszego zdrowia.

Mało znany jest fakt, że około 80% naszego układu odpornościowego znajduje się w tkankach przewodu pokarmowego i wokół nich. Żyje w nim 400–500 różnego rodzaju drobnoustrojów stanowiących naszą naturalną florę, która chroni organizm przed szkodliwymi bakteriami, zapobiegając ich rozmnażaniu się i wywoływanym przez nie chorobom.

Tymczasem życie w uprzemysłowionym świecie sprawia, że nasze jelita bombardowane są codziennie przez alergeny, substancje chemiczne i potencjalnie szkodliwe bakterie pochodzące z pożywienia i napojów.

Ponadto choroby, niektóre leki, złe odżywianie i nawet stres mogą zakłócić równowagę flory jelitowej i dać szkodliwym bakteriom możliwość niekontrolowanego namnażania się.

Jak naturalnie odbudować florę bakteryjną jelit ?

Bez wątpienia zdrowa flora jelitowa stanowi podstawę silnego układu immunologicznego, dobrego zdrowia i długowieczności. Równowagę flory jelitowej zakłócają chlor i fluorek sodu, szkodliwe jest także picie kawy i alkoholu.

Naturalną ekologię układu trawiennego niszczy też przetworzona żywność i długotrwały stres.Zdrowa dieta i dobra dieta to podstawa.

Mikroflora jelitowa może być jednak wpomagana pożytecznymi bakteriami – probiotykami.

Mimo że nie dysponujemy jeszcze obszerną wiedzą kliniczną, opisującą mechanizm ich działania, należy jednak docenić ich skuteczność w profilaktyce i leczeniu wielu dolegliwości  układu pokarmowego m.in.  w zespole jelita drażliwego. Wprawdzie badania kliniczne, prowadzone według zasad evidence based medicine, są jeszcze stosunkowo nieliczne, jednak wielu specjalistów w swojej praktyce lekarskiej korzysta z dobroczynnego działania probiotyków. Najlepiej udokumentowana jest efektywność stosowania bakterii probiotycznych w terapii schorzeń jelitowych.

Probiotyki doskonale sprawdzają się na  biegunkę, które mogą stanowić poważny problem zdrowotny.

Zmniejszają skutki uboczne kuracji antybiotykowej, która bardzo często zaburza mikroflorę przewodu pokarmowego (całkowite jej odtworzenie może trwać nawet sześć miesięcy!).

Co to są probiotyki ?

Bakterie występujące w jelitach, jeśli chodzi o ich oddziaływanie na człowieka, można podzielić na dwie kategorie: „pożyteczne” i „szkodliwe”.

  • Szkodliwe bakterie wytwarzają toksyczne produkty uboczne, które przyczyniają się do długotrwałych chorób i chronicznej degeneracji organizmu.
  • Pożyteczne bakterie (zwane probiotykami) korzystnie zmieniają układ flory jelitowej. Hamują rozwój szkodliwych bakterii, wspierają dobre trawienie, układ immunologiczny i zwiększają odporność na infekcje. Osoby z rozwiniętymi koloniami pożytecznych bakterii są lepiej przygotowane do walki z bakteriami powodującymi choroby.

W układzie żołądkowo-jelitowym przeciętnego człowieka żyje kilka bilionów pożytecznych bakterii, reprezentujących ponad 400 ich gatunków. Co prawda Lactobacillus acidophilus jest najbardziej znanym gatunkiem, inne jednak odgrywają równie istotną rolę w zachowaniu naszego zdrowia.

I tak na przykład w zdrowej okrężnicy jest więcej pożytecznych bakterii niż szkodliwych, patogenicznych. Nasza okrężnica może zachować zdrowie przy obecności 15% szkodliwych bakterii, jeśli mamy w organizmie co najmniej 85% probiotycznych, pożytecznych bakterii, takich jak Lactobacilli i Bifidobacteria.

Udowodnione klinicznie korzystne oddziaływanie probiotyków na zdrowie dotyczy także zmniejszenia częstości biegunek poantybiotykowych, w zakażeniach rota wirusowych, po chemioterapii, zaburzeń trawienia laktozy oraz zmniejszenia stężenia niepożądanych metabolitów(amoniak, enzymy procarcinogenne w jelicie grubym). Dalszych badań wymagają potwierdzone dotychczas w badaniach in vitro i w eksperymentach na zwierzętach laboratoryjnych sugerowane zależności między spożywaniem probiotyków a zakażeniem Helicobacter pylori, zaparciami, osteoporozą, nowotworami czy regulacją zaburzeń gospodarki lipidowej, nie zawsze jednoznaczne w badaniach u ludzi.

Jaka dieta jest najlepsza ?

W ostatnich latach pojawiają się także liczne prace, potwierdzające odwrotną korelację pomiędzy występowaniem nowotworów jelita grubego a spożywaniem błonnika pokarmowego. U osób dorosłych, spożywających ponad 27 g błonnika na dobę, obserwowano obniżenie o 50% ryzyka wystąpienia nowotworu jelita grubego w porównaniu z osobami spożywającymi poniżej 11 g błonnika. Najkorzystniejszy efekt obserwowano po spożyciu błonnika z diety mieszanej, zawierającej warzywa, owoce i zboża.

Z całą pewnością też probiotyki ograniczają rozwój bakterii produkujących fekalne enzymy prokancerogenne: glukuronidazę, nitroreduktazę.

Pełny mechanizm działania antykancerogennego nie jest jeszcze do końca jasny i wymaga dalszych badań klinicznych.

 

Dr hab. Anil Kumar Agrawal

 

Autor jest specjalistą chirurgiem, adiunktem II Katedry i Kliniki Chirurgii Ogólnej i Chirurgii Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, współzałożycielem Fundacji Kobieta i Natura.

0

TOP

X