Probiotyki, a prebiotyki.
0

  Co to są probiotyki ?

Jelito  człowieka zawiera bardzo zróżnicowaną florę bakteryjną, należy do niej około 600 gatunków bakterii. Składa się ona z flory autochtonicznej – które zabezpiecza przed kolonizacją szkodliwych bakterii, oraz flory allochtonicznej – która pochodzi głównie z pożywienia i konkuruje o miejsce z bakteriami znajdujący się w organizmie człowieka. W mikroflorze jelit, zdrowego człowieka, przeważają mikroorganizmy korzystne dla zdrowia. Jednak jej skład może bardzo szybko ulec zmianie pod wpływem silnego stresu, niewłaściwej diety, zakażeń bakteryjnych i wirusowych, oraz antybiotykoterapii. Takie zmiany mogą mieć bardzo duży wpływ na nasze zdrowie, a nawet inicjować rozwój różnych chorób.

Probiotyki odpowiedzialne są za utrzymanie równowagi w mikroflorze jelitowej.

Najważniejsze dla nas są bakterie kwasu mlekowego czyli Lactobacillus, Bifidobacterium i Streptococcus, nazywane probiotykami. Wyróżniające się bardzo wysoką kwasoodpornością, są w stanie przejść przez kwaśne środowisko żołądka i dotrzeć do jelit.

Natomiast sama suplementacja probiotyków nie zagwarantuje nam utrzymania prawidłowej równowagi. Probiotyki bez odpowiedniej pożywki nie będą w stanie rozwijać się w przewodzie pokarmowym, potrzebują do tego prebiotyków.

Prebiotyk jest to min. dobrze rozpuszczalny w wodzie błonnik, który jest substratem fermentacyjnym dla probiotyków.

Naturalne probiotyki i prebiotyki

Dobrze zbilansowana dieta opiera się na produktach zawierających bakterie kwasu mlekowego (kefir, jogurt), czyli probiotyki oraz owoce i warzywa bogate w błonnik, czyli prebiotyki. Prebiotyki znajdziemy w takich produktach jak :pszenica, cebula, czosnek, banan, cykoria, por, szparagi. Utrzymując taką dietę zapewnimy dobra ochronę naszym jelitom.

Niektóre osoby nie mogą spożywać fermentowanych produktów mlecznych z powodu uczulenia na laktoglobulinę lub kazeinę. Zaleca się wtedy suplementację preparatów probiotycznych np. Esencje ProBiotyczną.

Kiedy stosować probiotyki ?

Probiotyki powinno przyjmować się podczas biegunki, zaparć, zapalenia jelit czy dróg moczowo-płciowych, nietolerancji laktozy i alergii pokarmowej.

Szczególnie ważne jest, aby suplementować je podczas antybiotykoterapii, profilaktyce antynowotworowej , jak i również w chorobach nowotworowych.

 

Probiotyki oprócz utrzymania odpowiedniej równowagi mikroflory jelita, przyczyniają się również do:

  • Hamowania niektórych bakterii chorobotwórczych, poprzez obniżanie pH w jelitach,
  • Wspomagania trawienia białek, tłuszczów i cukrów, oraz wchłaniania witamin i składników odżywczych,
  • Uczestniczą w wytwarzaniu witaminy K i witamin z grupy B,
  • Zmniejszają poziom cholesterolu,
  • Stymulują perystaltykę jelit,
  • Obniżają prawdopodobieństwo zachorowań na raka, poprzez hamowanie procesów gnilnych ( przy nadmiarze spożywania białek zwierzęcych).
0

TOP

X