Zdrowie zaczyna się w jelitach
0

        Stale rosnąca liczba osób cierpiących na nowotwory, schorzenia układu pokarmowego i wiele innych chorób cywilizacyjnych ma ścisły związek z siedzącym trybem życia, ciągłym stresem i generalnie z niską świadomością zdrowotną.

Co możemy robić i gdzie szukać skutecznego rozwiązania naszych problemów zdrowotnych?

W moim przekonaniu, w zależności od stanu i predyspozycji chorego, rodzaju choroby i jej zaawansowania lekarz powinien korzystać zarówno z osiągnięć medycyny konwencjonalnej, jak i doświadczenia medycyny naturalnej, terapii alternatywnych oraz leczenia psychosomatycznego. Takie podejście sprawdza się doskonale w prewencji chorób nowotworowych i w terapii różnych stadiów nowotworów, np. w leczeniu nowotworów prostaty, nerek, okrężnicy, guzów mózgu i mięsaków.

W opinii wielu specjalistów choroby maja swój początek w jelitach, dlatego od prawidłowego ich funkcjonowania zależy stan naszego zdrowia.

Mało znany jest fakt, że około 80% naszego układu odpornościowego znajduje się w tkankach przewodu pokarmowego i wokół nich. Żyje w nim 400–500 różnego rodzaju drobnoustrojów stanowiących naszą naturalną florę, która chroni organizm przed szkodliwymi bakteriami, zapobiegając ich rozmnażaniu się i wywoływanym przez nie chorobom.

Tymczasem życie w uprzemysłowionym świecie sprawia, że nasze jelita bombardowane są codziennie przez alergeny, substancje chemiczne i potencjalnie szkodliwe bakterie pochodzące z pożywienia i napojów. Ponadto choroby, niektóre leki, złe odżywianie i nawet stres mogą zakłócić równowagę flory jelitowej i dać szkodliwym bakteriom możliwość niekontrolowanego namnażania się. Bez wątpienia zdrowa flora jelitowa stanowi podstawę silnego układu immunologicznego, dobrego zdrowia i długowieczności. Równowagę flory jelitowej zakłócają chlor i fluorek sodu, szkodliwe jest także picie kawy i alkoholu. Naturalną ekologię układu trawiennego niszczy też przetworzona żywność o długotrwały stres.

-Mikroflora jelitowa może być jednak uzupełniona pożytecznymi bakteriami – probiotykami-
Mimo że nie dysponujemy jeszcze obszerną wiedzą kliniczną, opisującą mechanizm ich działania, należy jednak docenić ich skuteczność w profilaktyce i leczeniu wielu dolegliwości, w szczególności układu pokarmowego. Wprawdzie badania kliniczne, prowadzone według zasad evidence based medicine, są jeszcze stosunkowo nieliczne, jednak wielu specjalistów w swojej praktyce lekarskiej korzysta z dobroczynnego działania probiotyków. Najlepiej udokumentowana jest efektywność stosowania bakterii probiotycznych w terapii schorzeń jelitowych. Probiotyki doskonale sprawdzają się w przypadku biegunek, które mogą stanowić poważny problem zdrowotny. Zmniejszają skutki uboczne kuracji antybiotykowej, która bardzo często zaburza mikroflorę przewodu pokarmowego (całkowite jej odtworzenie może trwać nawet sześć miesięcy!).

-POŻYTECZNE vs SZKODLIWE-
Bakterie występujące w jelitach, jeśli chodzi o ich oddziaływanie na człowieka, można podzielić na dwie kategorie: „pożyteczne” i „szkodliwe”.

Szkodliwe bakterie wytwarzają toksyczne produkty uboczne, które przyczyniają się do długotrwałych chorób i chronicznej degeneracji organizmu.

Pożyteczne bakterie (zwane probiotykami) korzystnie zmieniają układ flory jelitowej, hamują rozwój szkodliwych bakterii, wspierają dobre trawienie, układ immunologiczny i zwiększają odporność na infekcje. Osoby z rozwiniętymi koloniami pożytecznych bakterii są lepiej przygotowane do walki z bakteriami powodującymi choroby.

Ciekawostka
W układzie żołądkowo-jelitowym przeciętnego człowieka żyje kilka bilionów pożytecznych bakterii, reprezentujących ponad 400 ich gatunków. Co prawda Lactobacillus acidophilus jest najbardziej znanym gatunkiem, inne jednak odgrywają równie istotną rolę w zachowaniu naszego zdrowia. I tak na przykład w zdrowej okrężnicy jest więcej pożytecznych bakterii niż szkodliwych, patogenicznych. Nasza okrężnica może zachować zdrowie przy obecności 15% szkodliwych bakterii, jeśli mamy w organizmie co najmniej 85% probiotycznych, pożytecznych bakterii, takich jak Lactobacilli i Bifidobacteria.
Udowodnione klinicznie korzystne oddziaływanie probiotyków na zdrowie dotyczy także zmniejszenia częstości biegunek poantybiotykowych, w zakażeniach rota wirusowych, po chemioterapii, zaburzeń trawienia laktozy oraz zmniejszenia stężenia niepożądanych metabolitów (amoniak, enzymy procarcinogenne w jelicie grubym). Dalszych badań wymagają potwierdzone dotychczas w badaniach in vitro i w eksperymentach na zwierzętach laboratoryjnych sugerowane zależności między spożywaniem probiotyków a zakażeniem Helicobacter pylori, zaparciami, osteoporozą, nowotworami czy regulacją zaburzeń gospodarki lipidowej, nie zawsze jednoznaczne w badaniach u ludzi.
W ostatnich latach pojawiają się także liczne prace, potwierdzające odwrotną korelację pomiędzy występowaniem nowotworów jelita grubego a spożywaniem błonnika pokarmowego. U osób dorosłych, spożywających ponad 27 g błonnika na dobę, obserwowano obniżenie o 50% ryzyka wystąpienia nowotworu jelita grubego w porównaniu z osobami spożywającymi poniżej 11 g błonnika. Najkorzystniejszy efekt obserwowano po spożyciu błonnika z diety mieszanej, zawierającej warzywa, owoce i zboża.
Z całą pewnością też probiotyki ograniczają rozwój bakterii produkujących fekalne enzymy prokancerogenne: glukuronidazę, nitroreduktazę.
Pełny mechanizm działania antykancerogennego nie jest jeszcze do końca jasny i wymaga dalszych badań klinicznych.

ZACHĘCAMY DO OBEJRZENIA  ZAMIESZCZONYCH PONIŻEJ FILMÓW 🙂

0

TOP

X